التمارین
اَلتَّمرینُ الْأَوَّلُ: أَیُّ کَلِمَهٍ مِن کَلِماتِ مُعجَمِ الدَّرسِ تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیَهَ؟ (چه واژه ای از واژگان لغتنامه درس با گزارشهای زیر هماهنگ است.)
۱- ما کانَ یَعْرِفُ السِّباحَهَ؛ فَصَرَخَ النَّجْدَهَ، اَلنَّجْدَهَ: کادَ یَغرقُ (شنا نمیدانست؛ پس بانگ زد: کمک کمک: نزدیک بود غرق شود)
۲- أَخفی شَیئاً، وَ جَعَلَهُ بَعیداً عَنِ الْأَنظارِ: أضمَرَ (چیزی را نهفت و آن را دور از نگاهها نهاد: پنهان کرد.)
۳- حَسِبَهُ کِذْباً، وَ ما قَبِلَهُ: أنکَرَ ( آن را دروغ پنداشت و نپذیرفتش: دروغ دانست.)
۴- عَمِلَ عَمَلاً عِدَّهَ مَرّاتٍ: کرَّرَ (کاری را چندبار انجام داد: تکرار کرد.)
۵- أَصْبَحَ کَبیراً: کبُرَ (بزرگ گشت: بزرگ شد.)
اَلتَّمرینُ الثّانی: تَرجِمَ الأحادیثَ، ثُمَّ عَیِّنِ المَطلوبَ مِنکَ. (حدیثها را ترجمه کن؛ سپس آنچه را از تو خواسته شده، شناسایی کن.)
۱- اَلْعِلْمُ نورٌ وَ ضیاءٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فی قُلوبِ أولیائه. (اَلْمُبتَدَأَ وَ الْفاعِلَ)
(دانش نور و روشنایی است که خدا در دلهای دوستانش میافکند.) / اَلْمُبتَدَأَ: اَلْعِلْمُ / الْفاعِلَ: اللهُ
۲- لا تَغتَرّوا بِصلاتِهِم وَ لا بِصیامِهِم … وَ لکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ وَ أداءِ الأمانَهِ. (فعلَ الأمر و فعلَ النَّهی)
(فریب نماز خواندن و روزه گرفتنشان را نخورید،… ولى ایشان را با راستگوئى و امانت داری بیازمایید.) / فعلَ الأمر: اختَبِروا / فعلَ النَّهی: لا تَغتَرّوا
۳- لا تَستَشِرِ الکَذّابَ فَإنَّهُ کَالسَّرابِ یُقَرِّبُ عَلَیکَ البَعیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیکَ القَریبَ. (اسمَ المُبالغهِ) / اسمَ المُبالغهِ: الکَذّابَ
(با دروغگو مشورت مکن؛ زیرا او همانند سراب است. دور را برای تو نزدیک میسازد و نزدیک را برای تو دور میسازد.)
۴- یَبلُغُ الصّادِقُ بِصِدقِهِ ما لا یَبلُغُهُ الکاذِبُ بِاحتِیالِهِ. (الفاعِلَ)
(انسان راستگو با راستگویى به جایى میرسد که دروغگو با فریبکاری اش بدان نمیرسد.) / الفاعِلَ: الصّادِقُ، الکاذِبُ
۵- لا تُحَدِّثْ النّاسَ بِکُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ. (فعلَ النَّهی)
(درباره هر آنچه شنیدى با مردم سخن مگو.) / فعلَ النَّهی: لا تُحَدِّثْ
۱- السِّباحَه: شنا کردن ۲- لا تَغتَرّوا: فریب نخورید ۳- لا تَسْتَشِرْ: با … مشورت نکن ۴- یُقَرِّبُ: نزدیک می سازد ۵- یُبَعِّدُ: دور می سازد ۶- اَلإِحْتیال: فریبکاری
اَلتَّمْرینُ الثّالِثُ: عَیِّنِ الْکَلِمَهَ الْغَریبَهَ فی کُلِّ مَجموعَهٍ مَعَ بَیانِ السَّبَبِ. (واژه ناهماهنگ در هر مجموعه را با بیان سبب شناسایی کن.)
۱- اَلْفُنون(هنرها) ■ اَلْخَدّ(گونه) □ اَلْفَم(دهان) □ اَللِّسان(زبان) □
۲- اَلْقِشْر(پوست) □ اَللُّبّ(مغز میوه) □ اَلنَّوی(هسته) □ اَلْغاز(گاز) ■
۳- الثَعْلَب(روباه) □ الکَلْب(سگ) □ اَلْمَرَح(با ناز و خودپسندی) ■ اَلْحِمار(خر) □
۴- اَلْیَمین(راست) □ اَلطَّنّان(مرغ مگس) ■ اَلشِّمال(چپ) □ اَلْأَمام(پیش رو) □
۵- اَلصَّلاه(نماز) ■ اَلشَّریحَه(شارژ) □ اَلرَّصید(اعتبار مالی) □ اَلْجَوّال(گوشی همراه) □
۶- اَلْأَحِبَّه(دوستان) □ اَلْأَصْدِقاء(دوستان) □ اَلْأَصْحاب(یاران) □ اَلْإضاعَه(تبان کردن) ■





الَتمّْرینُ الرّابعُ:
أ: ترَجِمِ الجُملَ التاّلیهَ، ثمَ عیِنِ المْطَلوبَ مِنکَ. (جملههای زیر را با توجه به قواعد درس ترجمه کن؛ سپس آنچه را از تو خواسته شده شناسایی کن.)
۱- سافَرتُ إلَی قَریَهٍ شاهَدتُ صورَتَها أیّامَ صِغَری. (اَلْمَجرورَ بِحَرفِ جَرٍّ وَ الْمَفعولَ)
(به روستایی سفر کردم که تصویرش را در روزگار خردسالی ام دیده بودم.) / اَلْمَجرورَ بِحَرفِ جَرٍّ: قَریَهٍ / الْمَفعولَ: صورَتَ
۲- عَصَفَت ریاحٌ شَدیدَهٌ خَرَّبَت بَیتاً جَنبَ شاطِئِ البَحرِ. (اَلْمَفعولَ وَ الْمُضافَ إلَیهِ)
(بادهای شدید طوری وزید که خانه ای را کنار ساحل دریا ویران کرد.) / اَلْمَفعولَ: بَیتاً / الْمُضافَ إلَیهِ: شاطِئِ، البَحرِ
۳- وَجَدتُ بَرنامَجاً یُساعِدُنی عَلَی تَعَلُّمِ العَرَبیَّهِ. (اَلْمَفعولَ وَ الْمُضافَ إلَیهِ)
(برنامه ای یافتم که مرا در آموزش زبان عربی یاری میکرد.) / اَلْمَفعولَ: بَرنامَجاً، ی / الْمُضافَ إلَیهِ: العَرَبیَّهِ
۴- الکِتابُ صَدیقٌ یُنقِذُکَ مِن مُصیبَهِ الجَهلِ. (اَلْمُبتَدَأَ وَ الْخَبَرَ)
(کتاب دوستی است که تو را از بلای نادانی میرهاند.) / اَلْمُبتَدَأَ: الکِتابُ / الْخَبَرَ: صَدیقٌ
۵- یُعجِبُنی عیدٌ یَفرَحُ فیهِ الفُقَراءُ. ( اَلْجَمعَ الْمُکَسَّرَ وَ نونَ الْوِقایَهِ)
(عیدی به شگفتم میآورد که تهیدستان در آن شاد شوند.) / اَلْجَمعَ الْمُکَسَّرَ: الفُقَراءُ / نونَ الْوِقایَهِ: یُعجِبُنی
ب: عَیِّنِ الأفْعالَ المُتعَدّیَ مِن هذِهِ الْأفَعالِ التَّی جاءَتْ فِی الجُمَلِ السّابقَهِ: (فعل های متعدی (گذرا) را که در جمله های پیشین آمده است، شناسایی کن.)
سافَرْتُ: لازم / شاهَدْتُ: مُتِعدّ / عَصَفَتْ: لازم / خَرَّبَتْ: مُتِعدّ
۱- بَرنامَج: برنامه
اَلْبَحثُ الْعِلمیُّ (پژوهش علمی.)
ابحث عن خَمسِ آیاتٍ أَو أحادیث حَولَ قَواعدِ الدَّرس. (دنبال پنج آیه یا حدیث پیرامون درباره قواعد درس بگرد.)
۱- ﴿ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ ﴾ (و به او روشنی (آگاهی) دادیم تا به آن روشنی میان مردم (سرافراز) رود.)
۲- ﴿ إِنَّا سَمِعْنَا کِتَابًا أُنزِلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ ﴾ (گفتند: ما کتابی را که پس از موسی فرستاده شده، شنیدیم.)
۳- ﴿ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا ﴾ (و ایشان را پیشوایانى که به فرمان ما ره مىنمودند، گرداندیم.)
