فارسی پایه هشتم

شبکه تلگرامی: JS_ir@

اینستاگرام: jafari.saeed.ir

نشانی فیلمهای سعید جعفری در آپارات

https://www.aparat.com/jafarisaeed

نشانی فیلمهای سعید جعفری در یوتیوپ

https://www.youtube.com/channel/UCPkVieooDMyUMH3t58r0KXw

تدریس خصوصی برای درس فارسی؛ عربی و علوم و فنون ادبی: ۰۹۳۷۶۷۹۷۸۵۲

دیباچه

پروردگار حکیم را سپاس می گوییم که بختِ بلندِ خدمت به آموزش عمومی کشور را روزی ما قرار داده است.

پس از حمد و ستایش پروردگار مهربان، به آگاهی همکاران ارجمند می رسانیم که کتاب فارسی پایۀ هشتم، بر بنیاد رویکرد عام «برنامۀ درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران»، یعنی شکوفایی فطرت الهی، استوار است و با توجّه به عناصر پنجگانۀ علم، تفکر، ایمان، اخلاق، عمل و جلوه های آن در چهار پهنۀ خود، خلق، خلقت و خالق بر پایۀ «برنامۀ حوزۀ تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی» سازماندهی و تألیف شده است.

امیدواریم آموزش این کتاب، به رشد و شکوفایی زبان و ادب فارسی و پرورشِ بایسته تر نوجوانان یاری رساند و به گشایش کرانه های امید و روشنایی فراروی آینده سازان ایران عزیز بینجامد.

برای اجرای نیکوتر این برنامه و اثربخش ساختن فرایند یادگیری، توجّه شما همکاران ارجمند را به نکات زیر، جلب می کنیم:

رویکرد خاص برنامۀ فارسی آموزی، رویکرد مهارتی است؛ یعنی بر آموزش و تقویت مهارت های زبانی و فرازبانی، تأکید دارد و ادامه منطقی کتاب های فارسی دورۀ ابتدایی است؛ به همین روی، لازم است همکاران ارجمند از ساختار و محتوای کتاب های دورۀ پیش، آگاهی داشته باشند.

رویکرد آموزشی کتاب، رویکرد فعّالیت بنیاد و مشارکتی است؛ بنابراین، توصیه می شود در فرایند تدریس از طرّاحی و به کارگیری شیوه های یادگیری متنوّع و روش های همیاری و گفت وگو استفاده شود. حضور فعّال دانش آموزان در فرایند یاددهی – یادگیری، کلاس را سرزنده و با نشاط و آموزش را پویاتر می سازد و به یادگیری، ژرفای بیشتری می بخشد.

در بخش مهارت های خوانداری، ویژگی های گفتاری و آوایی زبان فارسی همچون لحن، تکیه، آهنگ و خُرده مهارت های دیگر، به طور مناسب، مورد توجّه قرار گیرد.

در آموزش، از بیان مطالب اضافی که به انباشت دانش و فرسایش ذهنی دانش آموزان، منجر می شود، پرهیز گردد. این موضوع به ویژه در دانش زبانی و ادبی، به طور جدّی رعایت شود. مباحث دستوری، ادبی و زبانی در سال های آینده، با گستردگی بیشتری، بیان خواهد شد؛ بنابراین، به همین اندازه و محدودۀ کتاب، باید بسنده کرد.

دانش زبانی و ادبی، برگرفته از متن درس است و پیوستگی زیادی با ساختار زبانی درس دارد. آموزش این نکات به درک و فهم بهتر متن، کمک می کند؛ بنابراین «متن محوری» در این بخش، از اصول مورد تأکید است.

روان خوانی‌ها، شعرخوانی ها و حکایات با هدف پرورش مهارت های خوانداری، ایجاد نشاط و طراوت ذهنی، آشنایی با متون مختلف و مهم تر از همه، پرورش فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، در ساختار این کتاب گنجانده شده اند. در پایان هر «روان خوانی» بخش «فرصتی برای اندیشیدن» با دو پرسش، تدوین شده است. این پرسش ها برای تقویت سوادِ خواندن، توانایی درک و فهم، پرورش روحیۀ نقد و تحلیل متون، تنظیم گردیده است.

فعّالیت های بخش «گفت وگو» مربوط به قلمرو مهارت های گفتاری زبان است؛ از نوشتن پاسخ در این بخش، خودداری گردد تا فرصت پرورش سخن گویی و تقویت فنّ بیان، فراهم آید و فرهنگ هم‌اندیشی و گفتمان سازنده و روحیۀ نقدپذیری، نهادینه شود.

فصل «ادبیات بومی» با درس های آزاد، فرصت بسیار مناسب برای توجّه به گنجینه های فرهنگ سرزمینی و مشارکت دانش آموزان عزیز و دبیران گرامی در تألیف بخشی از کتاب است. پیشنهاد می‌شود برای تولید محتوای این درس ها به موضوع های متناسب با عنوان فصل در قلمرو فرهنگ، ادبیات بومی، آداب و سُنَن محلی، نیازهای ویژۀ نوجوانان و دیگر ناگفته های کتاب توجّه شود.

فرصت ها و فعّالیت های نوشتاری به گونه ای طرّاحی و سازماندهی شده اند تا یادگیری و تثبیت آموخته ها و کاربرد صحیح آنها به درستی محقّق شود. فعّالیت های نوشتاری، تمرینی برای درست نویسی و تقویت سواد ادراکی محتوای کتاب فارسی است.

فعّالیت های نوشتاری باید در دفترچه پاسخ داده شوند. نوشتن پاسخ برخی از فعّالیت های نوشتاری در کلاس به صورت گروهی، به پرورش تفکّر دانش آموزان کمک می کند و روحیۀ مشورت پذیری را شکوفا می سازد.

درس نگارش و انشا که در پرورش ذهن، خلّاقیت و تقویت توان نویسندگی بسیار مؤثر است، از مهر سال ۱۳۹۳، در قالب کتابی جداگانه، طرّاحی شده است؛ به همین سبب، فعّالیت هایی که در این کتاب ماهیت نگارشی داشتند، به آن کتاب راه یافتند.

همۀ عناصر ساختاری و محتوایی کتاب فارسی، بر بنیان اصول علم برنامه ریزی درسی، به صورت یکپارچه و درهم تنیده، سازماندهی شده اند؛ از این رو، آموزش این کتاب، می باید به یک دبیر واگذار گردد و برنامه ریزان محترم آموزشی مدارس نیز لازم است به این اصل، پایبند باشند و از تفکیک ساعات آموزشی و موادّ درسی (فارسی، املا) و تقسیم آن میان چند دبیر، به ویژه دبیران غیرمتخصص، جداً خودداری کنند.

زمان آموزش کتاب فارسی با املا، دو ساعت؛ و کتاب آموزش «مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)» هم دو ساعت در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Follow by Email
YouTube
Set Youtube Channel ID
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا