الدرس الأول: مُراجَعَهُ دُروسِ الصَّفِّ السّابِعِ  

لِمَنْ هذَا الْبَیتُ؟ (این خانه کیست؟)

– لِلشّاعِرَهِ الْإیرانیَّهِ بروین إعتصامی. (برای سراینده ایرانی پروین اعتصامی)

المعجم درس اول

مُراجَعَهُ دُروسِ الصَّفِّ السّابِعِ  (بازخوانی درسهای کلاس هفتم)

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الطُّلّابُ؛  (ای دانش‌آموزان، درود بر شما.)

أَهْلاً وَ سَهْلاً بِکُم فِی الصَّفِّ الثّامِنِ؛  (به کلاس هشتم خوش آمدید.)

کَیْفَ حالُکُمْ؟  (حالتان چطور است؟)

اَلسَّنَهُ الدِّراسیَّهُ الْجَدیدَهُ مُبارَکَهٌ. (سال آموزشی نو خجسته)

اَلْحَمْدُ لِلّهِ لِأَنَّکُم قادِرونَ عَلی فَهْمِ النُّصوصِ وَ الْعِباراتِ الْبَسیطَهِ. (ستایش از آن خداست؛ زیرا شما توانا بر فهم متنها و عبارتهای ساده اید.)

سعید جعفری
سعید جعفری دبیر فارسی، عربی و انگلیسی

التمارین

اَلتَّمْرینُ الْأَوَّلُ:

ترجمه کنید.

۱- أَنتُما ذَکَرتُما صَدیقَکُما. (شما از دوستتان یاد کردید.)

۲- هُمْ لَعِبوا کُرَهَ الْقَدَمِ. (ایشان فوتبال بازی کردند.)

۳- أَنتُنَّ کَتَبْتُنَّ رَسائِلَ. (شما نامه‌هایی نوشتید.)

۴- هُما نَجَحا فِی امْتِحانِهِما. (آن دو در آزمونشان کامیاب شدند.)

۵- هُنَّ وَصَلْنَ إلَی المَوقفِ. (ایشان به ایستگاه رسیدند.)

۶- هُما وَجَدَتا مِفتاحَهُما. (آن دو کلیدشان را پیدا کردند.)

٧- أَنَا طَبَخْتُ رُزّاً لَذیذاً. (من برنج خوشمزه‌ای پختم.)

اَلتَّمْرینُ الثّانی:

با توجّه به تصویر پاسخ کوتاه دهید.

ما هذِہِ؟ – نافذه                                          أ هذا قَمیصٌ أَمْ سِروالٌ؟ – قَمیصٌ.               أیَنَ جلَسَتْ هذِہ الْمَرأهَ؟ُ – فی البستان.

(این چیست؟ – پنجره.)                         (این پیراهن است یا شلوار؟ – پیراهن.)     (این زن کجا نشسته است؟ – در باغ.)

لِمَنْ هذَا الْبَیتُ؟ – لبروین اعتصامی                      کَمْ عَدَدُ الْأَحجارِ؟  – ثلاثه                                مَنْ هذَا الشّاعِرُ؟ – سعدی

(این خانه از آن کیست؟- برای پروین اعتصامی.)  (تعداد سنگها چندتاست؟ – سه تا.)      (این سخنور کیست؟ – سعدی.)

اَلتَّمْرینُ الثّالِثُ:

زیر هر تصویر، تعداد آن را به عربی بنویسید.

واحِد (یک)- اِثنانِ (دو)- ثَلاثَه (سه)- أرَبعَه (چهار)- خَمسَه (پنج)- سِتَّه (شش)- سَبعَه (هفت)- ثَمانیَه (هشت)- تِسعَه (نه)- عشَرهَ (ده)- أَحَدَعشَر (یازده)– اِثناعَشَرَ(دوازده)

سرباز

              ثمانیهُ جُنودٍ (هشت سرباز.)                                                خَمسهُ شُهَداء (پنج شهید.)

أحدَعَشرَ لاعِبا (یازده بازیکن.)                                                   تسعهُ أَلوان (نه رنگ.)

                 اِثناعَشَرَ شَهرْا (دوازده ماه.)                                               سَبعَه کُتُبٍ (هفت کتاب.)

اَلتَّمْرینُ الرّابِعُ:

ترجمه کنید.

۱- أَنتُما ذَکَرتُما صَدیقَکُما. (شما از دوستتان یاد کردید.)

۲- هُمْ لَعِبوا کُرَهَ الْقَدَمِ. (ایشان فوتبال بازی کردند.)

۳- أَنتُنَّ کَتَبْتُنَّ رَسائِلَ. (شما نامه‌هایی نوشتید.)

۴- هُما نَجَحا فِی امْتِحانِهِما. (آن دو در آزمونشان کامیاب شدند.)

۵- هُنَّ وَصَلْنَ إلَی المَوقفِ. (ایشان به ایستگاه رسیدند.)

۶- هُما وَجَدَتا مِفتاحَهُما. (آن دو کلیدشان را پیدا کردند.)

٧- أَنَا طَبَخْتُ رُزّاً لَذیذاً. (من برنج خوشمزه‌ای پختم.)

اَلتَّمْرینُ الْخامِسُ:

عبارت های مرتبطِ دو ستون را با خطّی به هم وصل کنید.

اَلتَّمْرینُ السّادِسُ:

جاهای خالی را با کلمه مناسبی از داخل کمانک پر کنید.

(أَسوَد (سیاه)- أَبیَض (سپید)- أَحمَر (سرخ)- أَزرَق (آبی)- أَخضَر (سبز)- أَصفَر (زرد))

                                         اَلتُّفّاحُ الْأَخضَر                                 اَلرُّمّانُ الْأَحمَر

                                         اَلْعِنَبُ الْأَسوَد                                       اَلْوَرْدُ الْأَصفَر

                                  السَّحابُ الْأَبیَض                                           اَلْبَحْرُ الْأَزرَق

اَلتَّمْرینُ السّابِعُ:

۱- نام روزهای هفته را به ترتیب در این برنامه هفتگی بنویسید. «دو کلمه اضافه است» 

(اَلْخَمیس(پنج شنبه)- اَلسَّبْت(شنبه)- اَلْجُمُعَه(آدینه)- اَلْإثْنَین(دوشنبه)- اَلْأَربِعاء (چهارشنبه)- اَلْأَحَد(یک شنبه)- اَلثُّلاثاء(سه شنبه))

یَومُ اَلسَّبْتاَلْعَرَبیَّهُاَلرّیاضَهُ اَلْفارِسیَّهُ
یَومُ اَلْأَحَداَلرّیاضیاتُالَعُلومُ الِإجتمِاعیّهُالَعُلومُ التَّجْربیَّهُالَعُلومُ الدّینیَّهُ
یَومُ اَلْإثْنَینالَعُلومُ الِإجتمِاعیّهُتَعلیمُ الْقُرآنِ اَلتَّفَکُّرُ وَ أُسلوبُ الحَیاهِ
یَومُ اَلثُّلاثاءالَعُلومُ التَّجْربیَّهُاَلرّیاضیّاتُ اَلْعَمَلُ وَ التِّقْنیَّهُ
یَومُ اَلْأَربِعاءاَلْإنجِلیزیَّهُالْإملاءاَلْإنشاءُاَلثَّقافَهُ وَ الْفَنُّ

۱- دانستنِ نام دروس به زبان عربی از اهداف این کتاب نیست.

اَلتَّمْرینُ الثّامِنُ:

نام هر فصل را بنویسید.

                                  اَلرَّبیع             اَلصَّیف                     اَلْخَریف              اَلشِّتاء

اَلتَّمْرینُ التّاسِعُ:

الف) کلمات مترادف و متضاد را معلوم کنید.

أُمّ (مادر)= والدَهبَیت(خانه)= مَنزِلحَزِنَ (اندوهگین شد) ≠ فَرِحَ(شاد شد)
ذَهَبَ(رفت) ≠ رَجَعَ(آمد)أَب(پدر)= والدِخَلفْ(پشت)= وَراء
عُدْوان(دشمنی)= عَداوَهکَبیر(بزرگ) ≠ صَغیر(کوچک)قریب(نزدیک) ≠ بَعید(دور)
جَمیل(زیبا) ≠ قَبیح(زشت)بُستان(باغ)= حَدیقَهأَمْسِ(دیروز) ≠ غَد(فردا)

ب) کلمات متضاد را دو به دو کنار هم بنویسید.

قَلیل (کم) ≠ کَثیر (بسیار) / بدِایه (آغاز) ≠ نِهایهَ (پایان) / تحْت (زیر) ≠ فَوْق (روی) / غالیَه (گران) ≠ رَخیصَه (کم بها)/  آخِر (پایان) ≠ أوَّل (نخست) سوء (بدی، بد) ≠ حُسْن (خوبی) / یَمین (راست) ≠ یَسار (چپ) / حارّ (گرم) ≠ بارد (سرد) / جالِس (نشسته) ≠ واقِف (ایستاده) / أراذِل (فرومایگان) ≠ أفاضِل (شایستگان) / عَیش (زندگانی) = حَیاه (زندگی) / صَداقَه (دوستی) ≠ عَداوه (دشمنی)

اَلتَّمْرینُ الْعاشُر:

کدام کلمه از نظر معنایی یا دستوری با بقیّه کلمات ناهماهنگ است؟

۱- مَصنَع (کارخانه)       5         مَکتَبَه (کتابخانه)      5      مَدرَسَه (مدرسه)        5     مَلَکَ (فرمانروا شد)   ■

۲- شَعَرْنَ (احساسِ…کردند) ■          لاعِبونَ (بازیکنان)     5      فاعِلینَ (کنندگان)          5   مُدَرِّسات (آموزگاران) ۵

۳- رَحِمَ (مهربانی کرد)    5         خافَ (ترسید)        5      وَراءَ (پشت)            ■    نَصَرَ (یاری کرد)     5

۴- رَجُلانِ (دو مرد)      ■          حَدائِق (باغ‌ها)       5      أَشجار (درختان)          5   فَواکِه (میوه‌ها)      5

۵- هَرَبَ (گریخت)       ■          هذا (این)           5      ذلِکَ (آن)              5   هذِہِ (این)         5

۶- أَنا (من)            5         وَردَه (گل)          ■       أَنتَ (تو)             5 هُمْ (ایشان)            5

۷- صورَه (عکس)       ■          لِماذا (چرا)          5      کَیفَ (چگونه)           5   مَنْ (چه کسی)      5

۸- وَقَعَ (افتاد)           5         قَذَفَ (انداخت)       5      رُبَّ (چه بسا)           ■    سَلِمَ (سالم ماند)      5

اَلتَّمْرینُ الْحادی عشَر:

گزینه مناسب را انتخاب کنید.

۱- مِنْ مَلابِسِ النسِّاءِ وَ البْنَاتِ: (از جامه‌های زنان و دختران)       (اَللَّوْحَه(تخته) الَفُسْتان(پیراهن زنانه) )

۲- قیمَتُهُ غالیَهٌ جِدّاً: (بهایش بسیار گران است.)                       (اَلذَّهَب(زر) اَلْقَمیص(پیراهن) )

۳- عَدَدُ أیَاّمِ الْأسُبوع:ِ (تعداد روزهای هفته)                          (سَبعَه(هفت) تِسعَه(نه) )

۴- مَکانُ الْأشَجارِ: (جای درختان)                                     (الفَلَاح(کشاورز) اَلْحَدیقَه(باغ) )

۵- أمُّ الْأبِ: (مادر پدر)                                               (اَلْجَدّ(پدربزرگ) اَلْجَدَّه(مادربزرگ) )

اَلتَّمْرینُ الثّانَی عَشَر:

این کلمات را در جای مناسبی از جدول بنویسید.

(أَشجار (درختان)/ یَومانِ (دو روز)/ واقِفینَ (ایستادگان)/ کُتُب (کتاب‌ها)/ غُرابَینِ (دو کلاغ)/ شَجَرات (درختان)/ فائِزونَ (کامیابان)/ جالِسات(نشستگان))

مثنّی مذکّرجمع مذکّر سالمجمع مؤنّث سالمجمع مکسّر
یَومانِ، غُرابَینِواقِفینَ، فائِزونَشَجَرات، جالِساتأَشجار، کُتُب
اسم مفرد مثنی جمع
اسم در عربی از نظر تعداد

اَلتَّمْرینُ الثّالِث عشَرَ

ترجمه این کلمات را در جدول بنویسید.

۱- ثَمانیَه (هشت) ۲- شَهْر (ماه) ۳- وَصَلَ (رسید) ۴- أُسبوع (هفته) ۵- أسْرار (رازها) ۶- لیتَ (کاش) ۷- ما ذهَبنْا (نرفتیم) ۸- طریق (راه) ۹- وَحْدَه (تنهایی)۱۰- شَبکَه(تور) ۱۱- نار (آتش)۱۲- کلّ(همه) ۱۳- مدَینَه(شهر) ۱۴- ما أَکَلْنا(نخوردیم) ۱۵- نجَمْ(ستاره) ۱۶- صَفّ(کلاس) ۱۷- سَفینَه(کشتی) ۱۸- سَمَکَه(ماهی) ۱۹- أحَمَر(سرخ) ۲۰- مُساعَدَه(کمک) ۲۱- کانَ(بود) ۲۲- عِنْدَ(نزد) ۲۳- باب(در)۲۴- صَیفْ(تابستان) ۲۵- وَجَع (درد) ۲۶- رَأیتُ(دیدم)

صرف فعل ماضی

پی دی اف درس یکم عربی پایه هشتم

ضمیرهای منفصل
ضمیرهای متصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *