اَلتَّمْرینُ السّابِعُ:
۱- نام روزهای هفته را به ترتیب در این برنامه هفتگی بنویسید. «دو کلمه اضافه است»
(اَلْخَمیس(پنج شنبه)- اَلسَّبْت(شنبه)- اَلْجُمُعَه(آدینه)- اَلْإثْنَین(دوشنبه)- اَلْأَربِعاء (چهارشنبه)- اَلْأَحَد(یک شنبه)- اَلثُّلاثاء(سه شنبه))
یَومُ اَلسَّبْت | اَلْعَرَبیَّهُ | اَلرّیاضَهُ | اَلْفارِسیَّهُ | |
یَومُ اَلْأَحَد | اَلرّیاضیاتُ | الَعُلومُ الِإجتمِاعیّهُ | الَعُلومُ التَّجْربیَّهُ | الَعُلومُ الدّینیَّهُ |
یَومُ اَلْإثْنَین | الَعُلومُ الِإجتمِاعیّهُ | تَعلیمُ الْقُرآنِ | اَلتَّفَکُّرُ وَ أُسلوبُ الحَیاهِ | |
یَومُ اَلثُّلاثاء | الَعُلومُ التَّجْربیَّهُ | اَلرّیاضیّاتُ | اَلْعَمَلُ وَ التِّقْنیَّهُ | |
یَومُ اَلْأَربِعاء | اَلْإنجِلیزیَّهُ | الْإملاء | اَلْإنشاءُ | اَلثَّقافَهُ وَ الْفَنُّ |
۱- دانستنِ نام دروس به زبان عربی از اهداف این کتاب نیست.
اَلتَّمْرینُ الثّامِنُ:
نام هر فصل را بنویسید.

اَلرَّبیع اَلصَّیف اَلْخَریف اَلشِّتاء
اَلتَّمْرینُ التّاسِعُ:
الف) کلمات مترادف و متضاد را معلوم کنید.
أُمّ (مادر)= والدَه | بَیت(خانه)= مَنزِل | حَزِنَ (اندوهگین شد) ≠ فَرِحَ(شاد شد) |
ذَهَبَ(رفت) ≠ رَجَعَ(آمد) | أَب(پدر)= والدِ | خَلفْ(پشت)= وَراء |
عُدْوان(دشمنی)= عَداوَه | کَبیر(بزرگ) ≠ صَغیر(کوچک) | قریب(نزدیک) ≠ بَعید(دور) |
جَمیل(زیبا) ≠ قَبیح(زشت) | بُستان(باغ)= حَدیقَه | أَمْسِ(دیروز) ≠ غَد(فردا) |
ب) کلمات متضاد را دو به دو کنار هم بنویسید.
قَلیل (کم) ≠ کَثیر (بسیار) / بدِایه (آغاز) ≠ نِهایهَ (پایان) / تحْت (زیر) ≠ فَوْق (روی) / غالیَه (گران) ≠ رَخیصَه (کم بها)/ آخِر (پایان) ≠ أوَّل (نخست) سوء (بدی، بد) ≠ حُسْن (خوبی) / یَمین (راست) ≠ یَسار (چپ) / حارّ (گرم) ≠ بارد (سرد) / جالِس (نشسته) ≠ واقِف (ایستاده) / أراذِل (فرومایگان) ≠ أفاضِل (شایستگان) / عَیش (زندگانی) = حَیاه (زندگی) / صَداقَه (دوستی) ≠ عَداوه (دشمنی)
اَلتَّمْرینُ الْعاشُر:
کدام کلمه از نظر معنایی یا دستوری با بقیّه کلمات ناهماهنگ است؟
۱- مَصنَع (کارخانه) 5 مَکتَبَه (کتابخانه) 5 مَدرَسَه (مدرسه) 5 مَلَکَ (فرمانروا شد) ■
۲- شَعَرْنَ (احساسِ…کردند) ■ لاعِبونَ (بازیکنان) 5 فاعِلینَ (کنندگان) 5 مُدَرِّسات (آموزگاران) ۵
۳- رَحِمَ (مهربانی کرد) 5 خافَ (ترسید) 5 وَراءَ (پشت) ■ نَصَرَ (یاری کرد) 5
۴- رَجُلانِ (دو مرد) ■ حَدائِق (باغها) 5 أَشجار (درختان) 5 فَواکِه (میوهها) 5
۵- هَرَبَ (گریخت) ■ هذا (این) 5 ذلِکَ (آن) 5 هذِہِ (این) 5
۶- أَنا (من) 5 وَردَه (گل) ■ أَنتَ (تو) 5 هُمْ (ایشان) 5
۷- صورَه (عکس) ■ لِماذا (چرا) 5 کَیفَ (چگونه) 5 مَنْ (چه کسی) 5
۸- وَقَعَ (افتاد) 5 قَذَفَ (انداخت) 5 رُبَّ (چه بسا) ■ سَلِمَ (سالم ماند) 5
اَلتَّمْرینُ الْحادی عشَر:
گزینه مناسب را انتخاب کنید.
۱- مِنْ مَلابِسِ النسِّاءِ وَ البْنَاتِ: (از جامههای زنان و دختران) (اَللَّوْحَه(تخته) □ الَفُسْتان(پیراهن زنانه) ■)
۲- قیمَتُهُ غالیَهٌ جِدّاً: (بهایش بسیار گران است.) (اَلذَّهَب(زر) ■ اَلْقَمیص(پیراهن) □)
۳- عَدَدُ أیَاّمِ الْأسُبوع:ِ (تعداد روزهای هفته) (سَبعَه(هفت) ■ تِسعَه(نه) □)
۴- مَکانُ الْأشَجارِ: (جای درختان) (الفَلَاح(کشاورز) □ اَلْحَدیقَه(باغ) ■)
۵- أمُّ الْأبِ: (مادر پدر) (اَلْجَدّ(پدربزرگ) □ اَلْجَدَّه(مادربزرگ) ■)
اَلتَّمْرینُ الثّانَی عَشَر:
این کلمات را در جای مناسبی از جدول بنویسید.
(أَشجار (درختان)/ یَومانِ (دو روز)/ واقِفینَ (ایستادگان)/ کُتُب (کتابها)/ غُرابَینِ (دو کلاغ)/ شَجَرات (درختان)/ فائِزونَ (کامیابان)/ جالِسات(نشستگان))
مثنّی مذکّر | جمع مذکّر سالم | جمع مؤنّث سالم | جمع مکسّر |
یَومانِ، غُرابَینِ | واقِفینَ، فائِزونَ | شَجَرات، جالِسات | أَشجار، کُتُب |





اَلتَّمْرینُ الثّالِث عشَرَ
ترجمه این کلمات را در جدول بنویسید.
۱- ثَمانیَه (هشت) ۲- شَهْر (ماه) ۳- وَصَلَ (رسید) ۴- أُسبوع (هفته) ۵- أسْرار (رازها) ۶- لیتَ (کاش) ۷- ما ذهَبنْا (نرفتیم) ۸- طریق (راه) ۹- وَحْدَه (تنهایی)۱۰- شَبکَه(تور) ۱۱- نار (آتش)۱۲- کلّ(همه) ۱۳- مدَینَه(شهر) ۱۴- ما أَکَلْنا(نخوردیم) ۱۵- نجَمْ(ستاره) ۱۶- صَفّ(کلاس) ۱۷- سَفینَه(کشتی) ۱۸- سَمَکَه(ماهی) ۱۹- أحَمَر(سرخ) ۲۰- مُساعَدَه(کمک) ۲۱- کانَ(بود) ۲۲- عِنْدَ(نزد) ۲۳- باب(در)۲۴- صَیفْ(تابستان) ۲۵- وَجَع (درد) ۲۶- رَأیتُ(دیدم)


