خودارزیابی
۱- در بند اوّل شعر پرندهٔ آزادی، تشبیه ها را بیابید.
– چونان پرنده ای بیمناک: تشبیه / دوزخ آسمان: اضافه تشبیهی
۲- منظور شاعر از «کودکان سنگ» چیست؟
– کودکانی که در فلسطین برای دفاع از خود و کشور خود جنگ افزاری به جز سنگ ندارند و با پرتاب سنگ از خود دفاع میکنند.
۳- نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود، چه کارهایی میکنند؟
– در راه پیکار با دشمن ایستادگی می کنند.
۴- ………………………………
دانش های ادبی: وابسته های اسم (۴) صفت مبهم
به جمله های زیر توجه کنید:
◙ پدر نیما کتاب را از فلان مغازه خرید.
◙ زینب، چند مجلّه از دوستش گرفت.
» در گروه های اسمیِ فلان مغازه و چند مجلّه دو وابستۀ پیشین چند و فلان دیده میشود؛ این واژگان صفت مبهم نامیده میشوند؛ زیرا نوع، چگونگی، شمار و مقدار اسم را به طور نامعیّن نشان میدهند. صفت مبهم، پیش از اسم (هسته) میآید و وابستۀ پیشین اسم محسوب میشود.
گفت و گو
۱– دربارۀ ادبیات پایداری تحقیق کنید و نتیجۀ آن را در کلاس مطرح کنید.
– به متنهایی که در حقیقت، فریاد مظلومیت آزادی خواهان را به گوش میرساند و خواننده را به ایستادگی، مبارزه و سازش ناپذیری در برابر ستم، فرامیخواند، «ادبیات پایداری» میگویند.
۲- با راهنمایی معلم خود، دربارۀ نماد سرزمین فلسطین تحقیق کنید و حاصل آن را در کلاس ارائه دهید.
– درخت زیتون ریشههای تاریخی و فرهنگی در فلسطین دارد. برگهای این درخت در برابر خشکسالی، یخبندان و حتی آتشسوزی پایدار است؛ ازینرو، نماد پایداری فلسطین در برابر دشمنان به شمار می رود.
فعالیت های نوشتاری
۱- پیشوند «بـ» را به ابتدای فعل های زیر بیفزایید و شکل تغییر یافتۀ آنها را بنویسید.
◙ آمد: بیامد ◙ افروخته است: بیفروخته است ◙ افکنده بودند: بیفکنده بودند
۲- در هر یک از جملههای زیر، گروه های اسمی را بیابید و هسته، وابسته ها و نوع هر یک را مشخص کنید.
◙ هر سخن ارزشمند را پاس بدار.
(گروه اسمی: هر سخن ارزشمند؛ هر: وابسته پیشین، صفت مبهم / سخن: هسته / ارزشمند: وابسته پسین، صفت بیانی)
◙ هر روز، یک شعر زیبا بخوان.
(گروه اسمی: هر روز؛ هر: وابسته پیشین، صفت مبهم / روز: هسته / گروه اسمی: یک شعر زیبا: یک: وابسته پیشین، صفت شمارشی اصلی / شعر: هسته / زیبا: وابسته پسین، صفت بیانی)
◙ دانش آموزان، چند درخت کاشتند.
(گروه اسمی: چند درخت؛ چند: وابسته پیشین، صفت مبهم / درخت: هسته)
۳- درک و دریافت خود را از این بخش شعر کودکان سنگ بنویسید.
«وطنی زاده میشود در چشم ها / و اُفقی دیگر، نمایان … »
میهن از نو ساخته می شود و جوانان میهن پرستان برای بهروزی کشورشان کوشش می کنند و چشم اندازهای روشن و پرامید آشکار می شود.
هنگام افزودن پیشوند «بـ» به فعل هایی که با همزه (ء) شروع میشوند، املای واژه تغییر میکند و «ی» جایگزین همزه میشود؛
مانند: اندیشد ← بیندیشد
افتاد ← بیفتادانداخت ← بینداخت