خودارزیابی
۱- برای هر یک از موارد زیر؛ مانند نمونه وزن واژه مناسب بنویسید و نشانههای هجایی آن را مشخص کنید:
نمونه | وزن واژه | نشانههای هجایی |
کبوتر | فعولن | U ـ ـ |
مینوشتم | فاعلاتن | ـ U ـ ـ |
دریا دلان | مستفعلن | ـ ـ U ـ |
نمیدانم | مفاعیلن | U ـ ـ ـ |
دری بگشا | مفاعیلن | U ـ ـ ـ |
بامدادی | فاعلاتن | ـ U ـ ـ |
با ادبان | مفتعلن | ـ UU ـ |
کجایی | فعولن | U ـ ـ |
۲- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس وزن آنها را بنویسید.
الف) به گیتی هر کجا درد دلی بود / به هم کردند و عشقش نام کردند (فخرالدین عراقی)
خط عروضی: بِ گیتی هَر کُجا دَردِ دلی بود / بِ هَم کَردَندُ عِشقَش نام کَردَند
پایههای آوایی | بِ گی تی هَر | کُ جا دَر دِ | دِ لی بود |
پایههای آوایی | بِ هَم کَر دَن | دُ عِش قَش نا | م کَر دند |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | Uـ ـ ـ | Uـ ـ |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن (مَفاعی) |
ب) چه خوش صید دلم کردی بنازم چشم مستت را / که کس آهوی وحشی را از این بهتر نمیگیرد (حافظ)
خط عروضی: چِ خُش صِیدِ دِلَم کَردی بِنازَم چَشمِ مَستَت را / کِ کَس آهوی وَحشی را ازین بِهتَر نِمی گیرَد
پایههای آوایی | چِ خُش صِی دِ | دِ لَم کَر دی | بِ نا زَم چَش | مِ مَس تَت را |
پایههای آوایی | کِ کَس آ هو | یِ وَح شی را | اَ زین خُش تَر | نِ می گی رَد |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | مفاعیلن | مفاعیلن |
پ) تا نگردی بی خبر از جسم و جان / کی خبر یابی ز جانان یک زمان (عطّار)
خط عروضی: تا نَگَردی بی خَبَر از جِسمُ جان / کِی خَبر یابی زِ جانان یک زَمان
پایههای آوایی | تا نَ گَر دی | بی خَ بَر اَز | جِس مُ جان |
پایههای آوایی | کی خَ بَر یا | بی زِ جا نان | یِک زَ مان |
نشانههای هجایی | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ |
وزن | فاعلاتن | فاعلاتن | فاعلن |
۳- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس نشانههای هجایی هر یک را در خانهها قرار دهید.
الف) چه غم دیوار امّت را که دارد چون تو پشتیبان / چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان (سعدی)
خط عروضی: چ غَم دیوارِ اُممَت را کِ دارَد چُن تُ پُشتیبان / چِ باکز مُوْجِ بَحران را ک باشَد نوح کِشتیبان
پایههای آوایی | چِ غَم دی وا | رِ اُم مَت را | کِ دا رَد چُن | تُ پُش تی بان |
پایههای آوایی | چِ با کَز مُوْ | جِ بَح ران را | کِ با شَد نو | ح کِش تی بان |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | Uـ ـ ـ | Uـ ـ ـ | Uـ ـ ـ |
وزن | مَفاعیلُن | مفاعیلن | مفاعیلن | مفاعیلن |
ب) هر آن دل را که سوزی نیست، دل نیست / دل افسرده غیر از آب و گل نیست (وحشی بافقی)
خط عروضی: هَران دِل را کِ سوزی نیست، دِل نیست / دِلِ اَفسُردِ غِیرَز آبُ گِل نیست
پایههای آوایی | هـَ ران دل را | کِ سو زی نی | ست دِل نیست |
پایههای آوایی | دِ لِ اَف سُر | دُ غِی رَز آ | بُ گِل نیست |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ |
وزن | ت تن تن تن | ت تن تن تن | ت تن تن |
پ) سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی / دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی (حافظ)
خط عروضی: سینِ مالامالِ دَردَستِی دَریغا مَرهَمی / دِل زِ تَنهایی بِ جانامَد خُدا را هَمدَمی
پایههای آوایی | سی نِ ما لا | ما لِ دَر دَس | تِی دَ ری غا | مَر هـَ می |
پایههای آوایی | دِل زِ تَن ها | یی بِ جا نا | مَد خُ دا را | هَم دَ می |
نشانههای هجایی | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ | ـ U ـ |
وزن | تن ت تن تن | تن ت تن تن | تن ت تن تن | تن ت تن |
ت) ز حسرت بر سر و بر رو، همیزد / به سانِ فاخته کوکو همیزد (فدایی مازندرانی) فاخته: قمری
خط عروضی: زِ حَسرَت بَر سَرُ بَر رو، هَمی زَد / بِ سانِ فاختِ کوکو هَمی زَد
پایههای آوایی | زِ حَس رَت بَر | سَ رُ بَر رو | هـَ می زَد |
پایههای آوایی | بِ سا نِ فا | خ تِ کو کو | هـَ می زَد |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ |
وزن | ت تن تن تن | ت تن تن تن | ت تن تن |
۴- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس وزن و نشانههای هجایی آن را بنویسید .
الف) سحرگه بلبلی آواز میکرد / همینالید و با گل راز میکرد (سلمان ساوجی)
خط عروضی: سَحَرگَه بُلبُلی آواز میکَرد / هَمی نالیدُ با گُل راز میکَرد
پایههای آوایی | سَ حَر گَه بُل | بُ لی آ وا | ز می کَرد |
پایههای آوایی | هـَ می نا لی | دُ با گُل را | ز می کَرد |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | فَعولُن (مَفاعی) |
ب) ما به غم خو کردهایم ای دوست ما را غم فرست / تحفهای کز غم فرستی نزد ما هر دم فرست (خاقانی)
خط عروضی: ما بِ غَم خو کَردِ ای مِی دوست ما را غَم فِرِست / تُحفِ ای کَز غَم فِرِستی نَزدِ ما هَر دَم فِرِست
پایههای آوایی | ما بِ غَم خو | کَر دِ ای مِی | دو ست ما را | غَم فِ رست |
پایههای آوایی | تُح فِ ای کَز | غَم فِ رِس تی | نَز دِ ما هَر | دَم فِ رِست |
نشانههای هجایی | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ | ـ U ـ ـ | ـ U ـ |
وزن | فاعِلاتُن | فاعِلاتُن | فاعِلاتُن | فاعِلُن |
پ) خوشا از نی خوشا از سر سرودن / خوشا نی نامهای دیگر سرودن (قیصر امین پور)
خط عروضی: خُشا از نِی خُشا از سَر سُرودَن / خُشا نِی نامِ ای دیگَر سُرودَن
پایههای آوایی | خُ شا از نی | خُ شا از سَر | سُ رو دَن |
پایههای آوایی | خُ شا نی نا | مِ ای دی گَر | سُ رو دَن |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | Uـ ـ ـ | Uـ ـ |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | فَعولُن (مَفاعی) |
ت) عزیزا کاسه چشمم سرایت / میان هر دو چشمم جای پایت (باباطاهر)
خط عروضی: عَزیزا کاسِ یِ چَشمَم سَرایَت / مِیانِ هَر دُ چَشمَم جایِ پایَت
پایههای آوایی | عَ زی زا کا | سِ یِ چَش مَم | سَ را یَت |
پایههای آوایی | می یا نِ هَر | دُ چَش مَم جا | یِ پا یَت |
نشانههای هجایی | Uـ ـ ـ | Uـ ـ ـ | Uـ ـ |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | فَعولُن (مَفاعی) |
۵- ابیات زیر را بخوانید و به پرسشها پاسخ دهید.
ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی / چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی
درِ گلسِتان چشمم ز چه رو همیشه باز است؟ / به امید آنکه شاید تو به چشم من درآیی
سرِ برگ گل ندارم، ز چه رو روم به گلشن؟ / که شنیده ام ز گلها همه بوی بی وفایی (فخرالدّین عراقی)
بازگردانی: روز جدایی ات به خاطر غم تو از دو چشمم اشک خونین می افشانم. چه کاری میتوانم انجام دهم که جدایی، گل باغ عشق است.
برای چه خواب به چشمم نمیآید؟ زیرا امید دارم که شاید تو را ببینم.
حوصله رفتن به باغ را ندارم. برای چه به گلزار بروم؟ من فقط بوی بی وفایی از گلها شنیده ام.
الف) ویژگیهای ادبی سبک عراقی را در آن بیابید.
– قالب شعر: غزل؛ غزل عاشقانه است. (در سبک عراقی غزل پربسامد است.) / در سبک عراقی توجه به علوم ادبی دیده میشود. مانند: تشبیه: شب جدایی؛ باغ آشنایی؛ اینها (جدایی) گل است؛ گلستان چشم؛ تشبیه ها فشرده است. / سر: مجاز از قصد، میل و حوصله / اغراق: از دو دیده خون فشانم / کنابه: به چشم من درآیی / بو شنیدن: حس آمیزی / جانبخشی: شنیده ام ز گلها همه بوی بی وفایی / برگ گل: مجاز از باغ و گلستان
ب)دو مورد از ویژگیهای فکری ابیات را بنویسید. – ستایش عشق / غم گرایی / بازگو کردن فراق یار
وزن های پرکاربرد فارسی (همسان تک پایه ای)
۱ | U/—U/—U/—U— | مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن |
۲ | U/U–U/U–U/U–U– | مفاعیل مفاعیل مفاعیل فعولن |
۳ | U/—U/—U– | مفاعیلن مفاعیلن فعولن |
۴ | —U–/-U–/-U–/-U- | مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن |
۵ | –U-/–U-/–U-/–U– | فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن |
۶ | –U-/–U-/–U-/–U- | فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن |
۷ | –U-/–U-/–U- | فاعلاتن فاعلاتن فاعلن |
۸ | UU/–UU/–UU- | فعلاتن فعلاتن فعلن |
۹ | UU/–UU/–UU/–UU– | فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن |
۱۰ | UU/–UU/–UU/–UU- | فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن |
۱۱ | U/–U/–U/–U– | فعولن فعولن فعولن فعولن |
پایه آوایی یا وزن واژه




