خودارزیابی
۱- شاعر در مصراع «اینجا خانۀ خوب خداست» به چه نکته ای اشاره دارد؟ – به این که نمازخانه، خانه خداست.
۲- درک و دریافت خود را از مصراع «نام او نور و نشانش روشنی» بیان کنید. – همچنان که در قرآن: «اللهُ نورُ السّمواتِ وَ الاَرضِ» آمده است خدا نور است، راهنما و روشنی بخش زندگی بندگان است.
۳- چه راه هایی برای شناخت خداوند هستی وجود دارد؟ – بهترین راه اندیشیدن در آفریدگان خداوند است؛ زیرا زیبایی مهر نیرومندی هستی نشانه صفت های خوب خداوند است.
دانش ادبی
در سال پیش با مفهوم زبان و ادبیات و تفاوت آن دو آشنا شدیم. میدانیم که ساختمان زبان از عناصری تشکیل میشود. واژهها و جملههای زبان، مانند ظرفهایی هستند که فکر ما را در خود جای میدهند. ما باید هنگام خواندن هر اثر و شنیدن گفتار هر شخص، با درنگ و تأمل، نحوۀ گزینش واژهها و زمینۀ فکری آن را جستوجو کنیم؛ پس برای درک بهتر هر اثر باید به برای بررسی ساختار و محتوای آن توجّه کرد.
برای بررسی ساختار (شکل بیرونی) هر اثر، میتوانیم از این پرسشها بهره بگیریم.
֍ متن اثر به «نثر» است یا به «نظم»؟
֍ شیوۀ بیان نوشته زبانی است یا ادبی؟
֍ واژههای متن، ساده و قابل فهم هستند یا دشوار و دیریاب؟
اکنون با توجّه به این پرسشها، شعر ستایش و درس اوّل را از نظر ساختار با هم مقایسه کنید.
– هر دو نظم است. ستایش ادبیتر از درس اول است اگرچه هر دو دارای آرایههای ادبیاند. درس اول از ستایش زبان سادهتر و قابل فهمتری دارد.
درنگ کردن: تأمل کردن / تأمل کردن: اندیشیدن / دیریاب: آنچه دیر یافت می شود.





گفت و گو
۱- دربارۀ زمینۀ فکری شعر ستایش در گروه ها گفت وگو کنید. – این شعر درباره ستایش خداست، در آن صفتها و شکوه خدا همچنین معجزه بعضی از پیامبران بازگو شده است.
۲- دربارۀ ارتباط مفهوم آیۀ زیر با متن درس پس از تأمّل و تفکّر، گفت وگو کنید.
ما از رگِ گردن به شما نزدیکتریم / خدا از همه چیز و همه کس به ما نزدیکتر است. در همه جا هست و همیشه با ماست
فعالیت نوشتاری
۱- از متن ستایش و درس اوّل واژههایی بیابید که در آنها یکی از حروف «ذ، ز، ض، ظ « به کار رفته باشد. – نماز، لحظه، ذهن، وضو
۲- جدول زیر را کامل کنید.
فعل | بن مضارع | مصدر | زمان |
رفت | رو | رفتن | گذشته یا ماضی |
دارد | دار | داشتن | مضارع یا اکنون |
۳- ردیف و قافیه را در بیت هشتم و هجدهم پیش از اینها شعر مشخّص کنید. – بیت ۸: ردیف: نبود، نبود / قافیه: ما، زیبا / بیت ۱۸: ردیف: تازه کرد، تازه کرد / قافیه: دست و رویی، گفتوگویی
۴- سعدی در بیت زیر، به کدام داستان های دینی اشاره دارد؟
» گلستان کُند آتشی بر خلیل / گروهی بر آتش بَرَد ز آب نیل «
به داستان در آتش افکندن حضرت ابراهیم (ع) به دست نمرود همچنین غرق شدن فرعون در آب نیل به خواست خدا اشاره دارد.
در زبان فارسی، بعضی حروف، مانند « ذ، ز، ض، ظ» تلفّظ ( آواهای) یکسان دارند؛ امّا شکل نوشتاری آنها متفاوت است؛ با دقّت در معنا، به املای این گونه واژه ها توجّه کنید.



حکایت: به خدا چه بگویم؟
روزی غلامی گوسفندان اربابش را به صحرا برد. گوسفندان در دشت سرگرم چَرا بودند که مسافری از راه رسید و با دیدن انبوه گوسفندان به سراغ آن غلام چوپان رفت و گفت: از این همه گوسفندانت یکی را به من بده. چوپان گفت: نه نمیتوانم این کار را بکنم هرگز. مسافر گفت یکی را به من بفروش. چوپان گفت گوسفندان از آن من نیست. مرد گفت: خداوندش را بگو که گرگ ببرد. غلام گفت: به خدا چه بگویم.
قلمرو زبانی: غلام: برده، پسر خردسال، خدمتکار / ارباب: سرور؛ در عربی جمع «رب» است؛ ولی در فارسی معنای مفرد میدهد. / صحرا: دشت / بردن: (بن ماضی: برد، بن مضارع: بر) / چرا: چریدن، خوردن / چوپان: گوسفندبان / از آن: مال / خداوند: صاحب، مالک / خداوندش: جهش ضمیر / را: به معنای «به»؛ خداوندش را بگو: به صاحبش بگو / قلمرو ادبی: کنایه: سرگرم چرا بودن
بازگردانی: روزی برده ای گوسفندان اربابش را به چراگاه برد. گوسفندان در دشت سرگرم چرا بودند که مسافری از راه رسید و با دیدن انبوه گوسفندان به سراغ آن چوپان برده رفت و گفت: از این همه گوسفندانت یکی را به من بده. چوپان گفت: نه هرگز نمیتوانم این کار را بکنم. مسافر گفت: یکی را به من بفروش. چوپان گفت: گوسفندان مال من نیست. مرد گفت: به صاحب گوسفندان بگو که گرگ برد. برده گفت: به خدا چه بگویم.
پیام: خدا از کارهای ما آگاه است.
رساله قشیریه
