سعید

آموزه یکم: نقشه نوشتن

با ورود معلم به کلاس، شور و نشاط دانش آموزان بیشتر شد. معلم خوش فکر درس را آغاز کرد و گفت: می‌دانم که شما نوشتن را از همان سالهای آغازین دبستان آموخته اید اما از امسال، چگونه نوشتن را، به طور روشمند، خواهید آموخت.

اکنون، اجازه بدهید با یک مثال، کمی بیشتر توضیح دهم.

عزیزانم، نویسندگی شبیه سفر است؛ سفری واقعی و گاه خیالی؛ سفری خاطره انگیز و پرماجرا.

نقشه ذهن

در سفر نویسندگی، من و شما همراهانی هستیم که می خواهیم به شهری بسیار زیبا، پرنقش ونگار و دلفریب رهسپار شویم.

پیش از سفر، لازم است هم من و هم شما به پرسشهایی فکر کنیم و به آنها پاسخ دهیم:

این شهر خوش‌نقش ونگار کجاست؟

آیا نقشه ای از آن در دست یا در ذهن داریم؟

چگونه و با چه وسیله ای باید به سوی آن برویم؟

در طول سفر، ایستگاه‌ها و استراحتگاه‌هایی وجود دارد؟

مسیر این شهر، هموار است یا از سر گردنه ها و از دل دره ها می‌گذرد؟

اگر درباره این پرسشها بیندیشیم و نقشه راه را ترسیم و ابزار مورد نیاز را فراهم کنیم، می‌توانیم سفر نوشتن را آغاز کنیم؛ بی آنکه نگرانی و هراسی داشته باشیم.

به نظر شما، در سفر نوشتن، نقطه آغاز و پایان کجاست؟

معمولاً تصور می‌شود که نوشتن با نگارش کلمات بر صفحه کاغذ شروع می‌شود، در حالی که هر نوشته، پیش از خودنمایی بر پهنۀ کاغذ، در ذهن نویسنده، طبقه بندی و نوشته می شود. هر قدر این فرایند (نگارش و طبقه بندی ذهنی) کاملتر باشد، نوشتۀ ما چشمگیرتر خواهد بود؛ بنابراین، در سفر نوشتن، نقطۀ ِ آغاز حرکت، «ذهن» است و خط پایان سفر «صفحۀ دفتر» شماست.

اکنون باید مسیر ذهن تا صفحه دفتر را مشخص کنیم و ببینیم با کدام نقشه می‌توانیم آنچه در ذهن داریم آسان تر بر صفحه دفتر بیاوریم.

طبقه بندی ذهن گام اول در تهیه نقشه سفر نوشتن است؛ این طبقه بندی، در حقیقت، ساختمان ذهن و نوشته ما را نشان می‌دهد. در نمایه زیر، مسیر حرکت و مراحل سفر نوشتن را می‌بینیم:

نقشه نوشتن
نگارش پایه هفتم، طرح نوشته

شکل گیری چنین ساختاری در ذهن نویسنده، مسیر نوشتن را برای او هموار می‌سازد و زمانی که او شروع به نوشتن می‌کند، برای خودش کاملاً روشن است که چه می‌خواهد بنویسد. نتیجه این طبقه بندی ذهنی و تسلط بر مطلب، نوشتن متنی دقیق و منسجم است. متنهای دقیق و منسجم خوانندگان را سردرگم نمی‌کنند.

یکی از راه‌های نظم دادن به ذهن و نوشته طراحی ساختمان نوشته است. شکل زیر ساختمان ساده و طبقه بندی اولیه ذهن و نوشته را نشان می‌دهد.

ساختمان نوشته
نگارش پایه هفتم، ساختمان نوشته

اکنون نوشتۀ زیر را با هم بخوانیم و به نقشۀ ذهنی و ساختمان نوشته توجه کنیم:

ساختمان نوشته
نگارش پایه هفتم، ساختمان نوشته

نوشته زیر را بخوانید و ساختمان آن را مشخص کنید.

اکنون از میان موضوع‌های زیر یکی را انتخاب کنید، نخست کمی درباره آن بیندیشید و پس از شکل گیری نقشه ذهنی، سفر نوشتن را آغاز کنید:

یکی از انشاهای عضو گروه خود را انتخاب و آن را بر پایه معیارهای زیر، بررسی و نقد کنید.

داشتن پیش نویس (داشتن نگاشت اول)؛

داشتن پاک‌نویس (رعایت نشانههای نگارشی، نداشتن غلط املایی، توجه به درست‌نویسی و حاشیه‌گذاری)؛

رعایت طبقه‌بندی ذهن و نوشته (بخش آغازین، بخش میانی و بخش پایانی)؛

شیوۀ خواندن

آموزگاری سعید جعفری

الف) چشمش که به پنجره افتاد، غصه اش گرفت.

ب) چشش که به پنجره افتاد غصش گرفت.

جملۀ الف درست است. در نگارش رسمی، به کارگیری کلمات شکسته، کوتاه شده و گفتاری مناسب نیست؛ مگر در گفت وگوهای میان اشخاص داستان یا نمایشنامه.

آنچه در تصویر زیر می‌بینید بنویسید.

روستا
نگارش پایه هفتم

آیا خواننده نوشته شما، بی آنکه تصویر را ببیند، می تواند تنها با خواندن نوشتۀ شما تصوری از آن داشته باشد؟

پیمایش به بالا