آموزه پنجم: پایه های آوایی همسان(۱)

پس از تشخیص و درک پایه‌های آوایی، درمی‌یابیم که پایه‌های آوایی بیت‌ها، به شکلی هماهنگ در پی هم می‌آیند. به بیان دیگر، می‌توان پایه‌ها را به دسته‌هایی منظّم بخش کرد. اکنون ، چگونگی نظم هر یک از این دسته‌ها را بررسی می‌کنیم.

به چینش پایه‌های آوایی بیت زیر، دقّت کنید:

وزن شعر

خط عروضی: دَرین دَرگاهِ بی چونی، هَمِ لُطفَستُ مُوْزونی / چِ صَحرایی، چِ خَضرایی، چِ دَرگاهی، نمی‌دانَم

دَ  رین  دَر  گاهِ  بی  چو  نیهَ  مِ  لُط  فَستُ  مُوْ  زو  نی
چِ صَحـ را ییچِ خَضـ را ییچِ  دَر گا هینِ  می  دا   نَم

با خوانش درست بیت، درنگی منظّم را در میان پایه‌های آوایی هر مصراع، احساس می‌کنیم. به بیان دیگر، هر مصراع از پایه‌های تکراری و منظّم چهارهجایی تشکیل شده است. این پایه‌های تکراری و هماهنگ را، پایه‌های آوایی همسان می‌نامیم.

وقتی هجاهای شعری را به شکلی درست به پایه‌هایی آوایی بخش کردیم؛ ساده تر این است که به جای هر یک از این پایه‌ها، معادل هر یک از آنها را بیاوریم. معادل‌های این پایه‌ها را «وزن واژه یا رکن» می‌نامیم.

برخی از وزن واژه‌های شعر فارسی عبارت‌اند از:

نام رکن‌های معادل هجاهای زیر را بنویسید.  

الف) « – U – – »                                                      ب) « – U  U –»

وزن واژۀ کدام یک از موارد زیر نادرست است؟ درست آن را بنویسید.

الف) نظراتش: مفتعلن                   ب) سری پر غم: مفاعیلن              پ) گردن کشی: مستفعلن        ت)  حمایت: فعولن

مثلاً در این بیت وزن واژه مفاعیلن (ت تن تن تن) است

پایه‌های آواییدَ رین دَر گاهِ بی چو نیهَـ مِ لُط  فَستُ مُوْ  زو نی
پایه‌های آواییچِ صَحـ را ییچِ خَضـ را ییچِ  دَر گا هینِ  می  دا  نَم
وزنمفاعیلنمفاعیلنمفاعیلنمفاعیلن

«مَ» هجای کوتاه است و با معادل خود در مصراع دوم ناهمسان است؛ یعنی معادل یک هجای بلند در نظر گرفته شده است. این کاربرد آوایی به ضرورت شعری پدید می‌آید.

تکرار و تمرین از طریق گوش دادن، یکی از راه های مؤثر درک وزن بیت است. هم چنین قرار دادن نشانه های هجایی یکی دیگر از راه های مؤثر برای تشخیص وزن است. اکنون بیت بالا را با نشانه های هجایی می نویسیم:

هر مصراع این بیت، از چهار پایه همسان «مفاعیلن» (ت تن تن تن) تشکیل شده است. به نمونه زیر توجّه کنید.

پایه‌های آواییخُ  دا   وَن  داشَ  بَم  را روز   گَر  دان
پایه‌های آواییچُ رو  زَم  بَرجَ هان پی  روز   گَر  دان

می‌بینیم که موسیقی و آهنگ این بیت با بیت پیشین، همسان است و همان نظم را دارد و چینش هجاهای پایه‌ها، با آن همگون است.

پایه‌های آواییخُ  دا   وَن  داشَ  بَم  را روز   گَر  دان
پایه‌های آواییچُ رو  زَم  بَرجَ هان پی  روز   گَر  دان
وزنمَفاعیلُنمَفاعیلُنمَفاعی(فَعولُن)
نشانه‌های هجایی U ـ ـ ـ U ـ ـ ـ U ـ ـ

پس از مقایسه این بیت با نمونه پیشین، درمی‌یابیم که تعداد پایه‌های آنها متفاوت است. هر مصراع این بیت، از سه پایه یا رکن، تشکیل شده است.

وزن بیت به گونه‌ای سامان یافته است که بافت موسیقیایی شعر کوتاه تر گردیده و یکی از پایه‌های آوایی آن کاسته شده است هم چنین یک هجا از پایان آن حذف شده است.

اکنون به نمونه‌های دیگر از پایه‌های همسان، توجّه کنید:

خط عروضی: روزِگارَستین کِ گَه عِززَت دَهَد گَه خار دارَد / چَرخِ بازیگَر اَزین بازیچِ ها بِسیار دارَد

هر مصراع این بیت از چهار پایه همسان منظّم و تکراری، سامان یافته است؛ امّا آهنگ و وزن این بیت با بیت پیشین تفاوت دارد.

به پایه‌های آوایی، وزن و نشانه‌های هجایی هر پایه این بیت، دقّت کنید.

پایه‌های آواییرو زِ گا رَستین کِ گَه عِززَت دَ هَد گَهخا ر دا رَد
پایه‌های آواییچَر خِ با زیگَر اَ زین بازی چِ ها بِسیا ر دا رَد
وزنفاعِلاتُنفاعِلاتُنفاعِلاتُنفاعِلاتُن
نشانه‌های هجاییـ U ـ ــ U ـ ــ U ـ ـ ـ U ـ ـ

همان گونه که آورده‌ایم، وزن این بیت «فاعلاتن (تن ت تن تن)» است.

نمونه زیر را با هم می‌خوانیم:

خط عروضی: مَن بِ هَر جَمعییَتی نالان شُدَم / جُفتِ بَدحالانُ خُش حالان شُدَم

پایه‌های آواییمَن بِ  هَر جَمعی  یَ  تی  نالان  شُ  دَم
پایه‌های آواییجُفـ  تِ  بَد حالا نُ  خُش  حالان  شُ  دَم
وزنفاعِلاتُنفاعِلاتُنفاعِلُن
نشانه‌های هجاییـ U ـ ــ U ـ ــ U ـ

در این بیت نیز به جای چهار پایه، سه پایه آمده و از پای سوم نیز یک هجا کم شده است.

وزن این بیت «فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» است.

مشخّص کنید هر مصراع بیت زیر، سه پایه ای است یا چهار پایه ای؟

گر دو صد یعقوب داری زیبدت / کانچه یوسف داشت صد چندان تراست

کدام بیت با مصراع: «خداوند کیوان و گَردان سپهر» هم وزن است؟

الف) ز هستی مر اندیشه را راه نیست                                   ب) شدم در سفر روزگاری درنگی

هجا
گونه های هجا

برای آشنایی بیشتر با شیوه یافت وزن شعر اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا