آموختیم که برای درک پایههای آوایی شعر، هجاها یا نشانههای هجایی را به دستههایی منظّم برش میزنیم یا با خط عمودی، مرز هر دسته از هجاها را مشخّص میکنیم. پس از تشخیص و درک پایههای آوایی شعر، برای درک بهتر نظم پایههای آوایی، «وزن واژه» هر پایه را مشخّص میکنیم. نکته مهم در دسته بندی هجاها، نوع نظم آنها است. در درس گذشته با دو نمونه از پایههای آوایی همسان، آشنا شدیم. اکنون، وزنهای همسان را فرامیگیریم.
غمش در نهانخانه دل نشیند / به نازی که لیلی به محمل نشیند (طبیب اصفهانی)
غَ مَش دَر | نَ هان خا | نِ یِ دِل | نِ شی نَد |
بِ نا زی | کِ لِی لی | بِ مَح مِل | نِ شی نَد |
پس از خوانش درست بیت و درک موسیقی آن، مرز پایههای آوایی آن را مشخّص کردهایم. هر مصراع این بیت از چهارپایه همسان تشکیل شده است. وزن این بیت «فعولن» (ت تن تن) است. برای اینکه نظم هجاها را بهتر نشان دهیم، نشانههای هجایی هر پایه را مشخّص میکنیم.
پایههای آوایی | غَ مَش دَر | نَ هان خا | نِ یِ دِل | نِ شی نَد |
پایههای آوایی | غَ مَش دَر | نَ هان خا | نِ یِ دِل | نِ شی نَد |
وزن | فَعولُن | فَعولُن | فَعولُن | فَعولُن |
نشانههای هجایی | U ـ ـ | U ـ ـ | U ـ ـ | U ـ ـ |
به بُرش پایههای آوایی و نشانههای هجایی بیت زیر، توجّه کنید:
خدایا به خواری مران از درم / که صورت نبندد دری دیگرم (سعدی)
پایههای آوایی | خُ دا یا | بِ خا ری | مَ را نَز | دَ رَم |
پایههای آوایی | کِ صو رَت | نَ بَن دَد | دَ ری دی | گَ رم |
وزن | فَعولُن | فَعولُن | فَعولُن | فَعَل |
نشانههای هجایی | U ـ ـ | U ـ ـ | U ـ ـ | U ـ |
نظم و چینش هجاهای این بیت در هر پایه، با نمونه قبلی یکسان است؛ هر دو بیت با یک آهنگ و وزن سروده شدهاند و هجاهای کوتاه و بلند آنها به صورت یکسان ازپی هم آمدهاند؛ امّا تعداد هجاهای پایه چهارم این دو بیت با هم تفاوت دارند. به بیان دقیق تر وزن این بیت «فعولن فعولن فعولن فعل» است، در این بیت یک هجا از پایه آخر حذف شده است.
گوشزد: ممکن است یک هجا یا چند هجا از پایان مصراع وزنهای همسان سترده شود؛ گاهی هم یک پایه، به صورت کامل حذف میشود؛ یعنی هر مصراع، به جای چهار پایه، سه پایه یا خانه خواهد داشت.
اکنون به پایههای آوایی این بیت دقّت کنید:
گر جان عاشق دم زند، آتش در این عالم زند / وین عالم بی اصل را، چون ذرّهها بر هم زند (مولوی)
گر جا نِ عا | شِق دَم زَ نَد | آ تَش دَ رین | عا لَم زَ نَد |
وین عا لَ مِ | بی اَص ل را | چُن ذَر رِ ها | بَر هَم زَ نَد |
هر مصراع این بیت، از چهار پایه همسان تشکیل شده است. به بیان دیگر، هر مصراع بخشها و پایههای تکراری و منظّم چهارهجایی دارد. وزن هر مصرع این بیت از چهار وزن «مستفعلن» (تن تن ت تن) تشکیل شده است.
پایههای آوایی | گَر جا نِ عا | شِق دَم زَ نَد | آ تَش دَ رین | عا لَم زَ نَد |
پایههای آوایی | وین عا لَ مِ | بی اَص ل را | چُن ذَر رِ ها | بَر هَم زَ نَد |
وزن | مُستَفعِلُن | مُستَفعِلُن | مُستَفعِلُن | مُستَفعِلُن |
نشانههای هجایی | ـ ـ U ـ | ـ ـ U ـ | ـ ـ U ـ | ـ ـ Uـ |
افزون بر آنچه تاکنون از اوزان همسان گفتهایم، پایههای آوایی همسان دیگری در وزن شعر فارسی وجود دارد؛ برای نمونه به نظم هجاها و پایههای همسان این بیت توجّه کنید:
یار شدم یار شدم با غم تو یار شدم / تا که رسیدم بر تو، از همه بیزار شدم (مولوی)
پایههای آوایی | یا ر شُ دَم | یا ر شُ دَم | با غَ مِ تُ | یا ر شُ دَم |
پایههای آوایی | تا کِ رِ سی | دَم بَ رِ تُ | اَز هَـ مِ بی | زا ر شُ دَم |
وزن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِلُن |
نشانههای هجایی | ـ UU ـ | ـ UU ـ | ـ U U ـ | ـ UUـ |
تقسیم هجاهای این بیت، به دستههای چهار تایی، نظمی همسان ایجاد میکند. وزن هر مصرع این بیت از چهار وزن واژه مُفتَعِلُن (تن ت ت تن) تشکیل شده است.
به شعر زیر، دقّت کنید.
ای نفس خرّم باد صبا / از بر یار آمده ای، مرحبا (سعدی)
پایههای آوایی | اِی نَ فَ سِ | خُر رَ م ِ با | دِ صَ با |
پایههای آوایی | اَز بَ رِ یا | را مَ دِ ای | مَر حَ با |
وزن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِل (فاعِلُن) |
نشانههای هجایی | ـ UU ـ | ـ UU ـ | ـ U ـ |
● نشانههای هجایی واژگان زیر را بنویسید.
1- 9) سمیرا: ……………………….. 2- 9) دلنگاری: ……………………
● با توجّه به بیت زیر، موارد خواسته شده را پر کنید.
اگر تو ز آموختن سر بتابی / نجوید سر تو همی سروری را | ||||||||||||||||||||
پایه آوایی | ||||||||||||||||||||
پایه آوایی | ||||||||||||||||||||
وزن | ||||||||||||||||||||
نشانههجایی | ||||||||||||||||||||
بیت زیر از پایههای آوایی همسان تشکیل شده است؛ امّا چینش نشانههای هجایی آن متفاوت است؛ همین موضوع سبب میشود که «وزن واژه» دیگری پدید آید. این «وزن واژه» فعلاتن (ت ت تن تن) است.
تو حکیمی تو عظیمی تو کریمی تو رحیمی / تو نماینده فضلی تو سزاوار ثنایی (سنایی غزنوی)
پایههای آوایی | تُ حَ کی می | تُ عَ ظی می | تُ کَ ری می | تُ ر حی می |
پایههای آوایی | تُ نِ ما یَن | دِ یِ فَض لی | تُ سِ زا وا | رِ ثَ نا یی |
وزن | فَعِلاتُن | فَعِلاتُن | فَعِلاتُن | فَعِلاتُن |
نشانههای هجایی | UU ـ ـ | UUـ ـ | UUـ ـ | UUـ ـ |
● هر یک از مصراعهای زیر، از تکرار کدام پایۀ آوایی همسان ساخته شده است؟
الف) چه دانستم که این دریای بی پایان چنین باشد …………………………………………
ب) فریاد میدارد رقیب از دست مشتاقان او ………………………………………..
برای آشنایی بیشتر با شیوه یافت وزن شعر اینجا را کلیک کنید.