الدرس السادس: المعالم الخلابه

(بگو در زمین بگردید و بنگرید سرانجام پیشینیان چگونه بوده است.)

ایران از کشورهای زیبای جهان و شناخته شده به بسیاری از مناطق دلربا و آثار تاریخی و فرهنگی است.

و در آن [ایران] صنایع دستی وجود دارد که گردشگران را از همۀ جهان جذب می‌کند.

ایران در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را در گردشگری شاهد بوده است. ایران می‌تواند پس از نفت از گردشگری، دارایی هنگفتی را به دست آورد.

برخی گردشگران، ایران را سرزمینی عالی برای گذراندن تعطیلات می‌بینند.

سازمان یونسکو اقدام به ثبت شهرها و مناطق فرهنگی و تاریخی ایران در سیاهۀ میراث جهانی کرده است؛

زیرا ایران بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

از آثار و نشانه‌های تاریخی ایران:

آستانۀ امام رضا و آرامگاه فردوسی در مشهد، آستانۀ بانو معصومه در شهر قم، آثار تخت جمشید و دو آرامگاه حافظ و سعدی در استان فارس،

طاق بستان و سنگ نوشته بیستون در استان کرمانشاه، دژ فلک الأفلاک در خرّم آباد،

قلعۀ والی و جنگل‌های بلوط در ایلام و گرمابه گنجعلی خان در استان کرمان شناخته شده به خاطر تولید پسته و قالی،

آبشارهای شوشتر و آرامگاه دانیال پیامبر در خوزستان

آرامگاه پورسینا دانشمند نامدار در جهان و غار علی صدر از بلندترین غارهای آبی جهان در همدان،

ساختمان‌های تاریخی در اصفهان که سازمان جهانی یونسکو آن را در سیاهۀ میراث جهانی ثبت کرده است.

امّا استان‌های شمالی سه گانه بر ساحل دریای مازندران به خاطر چشم اندازهای زیبایشان جالب اند.

گویی تکّه‌ای از بهشت اند و مناسب برای کارت پستال‌ [ها].

برای برشمردن مناطق دارای جاذبۀ گردشگری در ایران ناگزیر به نوشتن کتابی بزرگ‌یم،

بخش دیگری از آنها را یاد می‌کنیم:

یزد و شیرینی‌جات و منطقه های کویری اش

تبریز و بازار پرآوازه‌اش که بزرگ ترین بازار سقف‌دار جهان است.

دریاچۀ زریوار در مریوان، گنبد سلطانیه در زنجان، موزۀ میراث روستایی نزدیک رشت، و هزاران منطقه دیگر.

تنوّع آثار ایران و استقرار امنیت، گردشگران را به سفر به آن [ایران] برای دیدن زیبایی آثار و طبیعت جذّابش تشویق می‌کند.

لغات درس ۶

اِبحَثْ فی نَصِّ الدَّرسِ عَن جَوابٍ قَصیرٍ لِهذِهِ الْأَسئِلَهِ. (در متن درس به دنبال پاسخ کوتاهی برای این پرسشها بگرد.)

۱- مَا اسمُ الکهف الّذی هُوَ مِن أطوَلِ الکُهوفِ المائیهِ فی العالَمِ؟ (اسم غاری که از درازترین غارهای آبی جهان است، چیست؟)

– اسمُه کهف علی صدر. (نامش غار علی صدر است.)

۲- مِمَّ تَستَطیعُ إیرانُ أن تَحصُلَ عَلَی ثَروهٍ بعدَ النَّفطِ؟ (ایران پس از نفت از چه چیزی می‌تواند دارایی به دست آورد؟)

تَستَطیعُ إیران أَنْ تَحصُلَ مِنَ السّیاحَهِ عَلَی ثَروَهٍ عَظیمَهٍ بَعدَ النِّفطِ. (ایران می‌تواند از گردشگری ثروت هنگفتی را پس از نفت به دست آورد.)

۳- اُذکُر عِمارهً مِنَ العِماراتِ الأثَریهِ فی مدینهِ إصفهان. (ساختمانی از ساختمان‌های تاریخی در شهر اصفهان را یاد کن.)

– مسجد شاه مِنَ العِماراتِ الأثَریهِ فی مدینهِ إصفهان. (مسجد شاه از ساختمان‌های تاریخی در شهر اصفهان است.)

۴- أی صِناعهٍ إیرانیهٍ تَجذِبُ السّائحینَ مِن کُلِّ العالَمِ؟ (چه صنعت ایرانی، گردشگران را از همه جهان جذب می‌کند؟)

– صِناعاتٌ یدَویهٌ إیرانیهٍ تَجذِبُ السائحین مِنْ کُلِّ الْعالَمِ. (صنایع دستی ایران گردشگران را از همۀ جهان جذب می‌کند.)

۵- أینَ تَقَعُ قلعهُ الوالی؟ (دژ والی در واقع است؟) – تقعُ فی إیلام. (در ایلام واقع است.)

۱- مِمَّ = من + ما: از چه    2- تقع: واقع است

سعید جعفری
سعید جعفرری دبیر فارسی، عربی و انگلیسی
سعید جعفری

اعلموا (بدانید.)

إعرابُ أجزاء الجُمله الإسمیّه و الفعلیّه (نقش اجزای جمله اسمیه و فعلیه.)

اعراب به علامت انتهای کلمه گفته می‌شود و از ویژگی‌های بارز زبان عربی است.

کلمات از نظر علامت حرف آخرشان دو نوع اند: مُعرَب و مَبنی.

علامت  حرف آخر بیشتر اسم‌ها با تغییر جایگاهشان در جمله، تغییر می‌کند که به  آنها  «معرب» گفته می‌شود؛ بیشتر اسم‌ها معرب اند؛ مانند «الله» در جمله‌های زیر:

برخی هم با تغییر جایگاهشان در جمله، علامت حرف آخرشان ثابت می‌ماند که «مبنی» نامیده می‌شوند مانند:

ضمایر ( أنتم، کم، …)؛

اسم اشاره (هذا، ذ لک، …)؛ 

کلمات پرسشی ( أین ، من، …)

اعراب رفع و علامت  آن « ـُ ــٌ  ، ون در جمع مذکّر، ان در مثنی» است؛ مانند: الکاتبُ، کاتبٌ، الکاتبون، الکاتبان.   

اعراب نصب و علامت  آن « ــَـــًـ  ، ین در جمع مذکّر، ین در مثنی» است؛ مانند الکاتبَ، کاتباً، الکاتبینَ، الکاتبَینِ.

اعراب جر و علامت  آن « ــِـــٍ ،  ین در جمع مذکّر، ین در مثنی» است؛ مانند الکاتبِ، کاتبٍ، الکاتبینَ، الکاتبَینِ.

کلمه دارای اعراب رفع را «مرفوع»؛

دارای اعراب نصب را «منصوب»؛  و دارای اعراب جر را «مجرور» می‌نامند.

حالت‌های اعراب اسم: رفع؛ نصب ؛ جر

حالت های اعراب اسم

اختبر نفسک: عَیِّن إعرابَ للکلماتِ الّتی أُشیرَ إلیه بِخطٍّ، المرفوعهِ وَ المنصوبَهِ وَ المَجرورهِ. (خودت را بیازما: اعراب واژگانی که با خط به آنها اشاره شده است مشخص کن، مرفوع، منصوب و مجرور.)

۱- قَرَأَ الطّالِبُ المُجِدُّ قصیدَهً رائعَهً. (دانش آموز کوشا چامه جالبی را خواند.)

۲- لا تَکتُب شَیئاً عَلَی الآثارِ التّاریخیهِ. (روی آثار تاریخی چیزی ننویس.)

۳- رَسَمَ الأولادُ صورهً جمیلهً عَلَی رَملِ السّاحِلِ. (پسران، عکس زیبایی بر روی شن ساحل کشیدند.)

با نقش‌های فاعل، مفعول، مبتدا و خبر آشنا شدید. اکنون با اعراب این نقش‌ها آشنا شوید.

فاعل، مبتدا و خبر، مرفوع اند و مفعول منصوب است (البته هنگامی که اسم ظاهر باشند).

فاعل و مرفوع به واو   مفعول و منصوب به فتحه      فاعل و مرفوع به ضمه

مبتدا و مرفوع به ضمه  خبر و مرفوع به ضمه

اخْتبِر نَفْسَکَ: أَعرِبِ الْکَلِماتِ الْمُلَوَّنَهَ. (خودت را بیازما: اعراب واژگان رنگی را بازگو کن.)

۱- مُدیرُ المدرَسَهِ واقِفٌ أمامَ الاِصطِفافِ الصَّباحی. (مدیر دبیرستان روبه روی صف صبحگاه ایستاده است.)

۲- اللَّونُ البَنَفسَجی لِغُرفَهِ النَّومِ مُهَدِّئُ الأعصابِ. (رنگ بنفش برای اتاق خواب آرام بخش اعصاب است.)

۳- لا یصَدِّقُ العاقِلُ قَولَ الَّذی یکذِبُ کثیراً. (خردمند سخن کسی را که بسیار دروغ می‌گوید باور نمی‌کند.)

إعراب الصفه و المضاف إلیه

با صفت و مضاف الیه در پایه نهم آشنا شدید. صفت در اعراب تابع (پیرو) موصوف خودش است و اعراب مضاف الیه جر است

(مضاف الیه مجرور است؛ یعنی دارای علامت  ـِـ ، ــٍ ، ینَ یا ینِ است).

مبتدا، خبر، فاعل و مفعول می‌توانند بعد از خودشان صفت یا مضاف الیه داشته باشند؛

مبتدا و مرفوع به ضمه    صفت و مرفوع به ضمه      خبر و مرفوع به ضمه    مضاف الیه و مجرور به کسره   

فعل          فاعل و مرفوع   مفعول و منصوب   مضاف الیه و مجرور  صفت و مجرور

اِختَبِر نَفسَکَ؛ عَیّنِ الصِّفهَ وَ المُضافَ إلَیهِ، ثُمَّ اذکُر إعرابَهُما. (خودت را بیازما: صفت و مضاف الیه را شناسایی کن؛ سپس اعراب آن دو را بازگو کن.)

۱- رِضَا اللهِ فی رِضَا الوالِدَینِ. (خرسندی خدا در خرسندی پدرومادر است.)

۲- سُکوتُ اللّسانِ سَلامَهُ الإنسانِ.  (خاموشی زبان تندرستی آدمی است.)

۳- یکذِبُ الإنسانُ الضَّعیفُ وَ یصدُقُ الإنسانُ القَوی. (انسان ناتوان دروغ می‌گوید و انسان توانا راست می‌گوید.) / الضَّعیفُ: صفت و مرفوع به تبعیت

۴- الطُّلاّبُ المُؤدّبونَ مُحتَرَمونَ عِندَ المُعلِّمینَ. (دانش‌آموزان فرهیخته نزد آموزگاران گرامی‌اند.)

در گروه‌های دو نفره شبیه گفت و گوی زیر را در کلاس اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا