أَیَّتُهَا الطّالِباتُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُنَّ، أَهْلاً وَ سَهْلاً بِکُنَّ.
(ای دانش آموزان دختر، درود بر شما، خوش آمدید)
أَیُّهَا الطُّلّابُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ، أَهْلاً وَ سَهْلاً بِکُم
(ای دانش آموزان پسر، درود بر شما، خوش آمدید)
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ؛ (درود بر شما،)
أَهْلاً وَ سَهْلاً بِکُم فِی الصَّفِّ التّاسِع؛ِ(به کلاس نهم خوش آمدید)
کَیْفَ حالُکُمْ؟ (حالتان چطور است؟)
اَلدَّرْسُ الْأوَّلُ: (آموزه نخست)
أَهلاً وَ سَهلاً بِالْخَریفِ،(به پاییز خوش آمدید)
مُراجَعَهُ دُروسِ الصَّفِّ السّابِعِ وَ الثّامِنِ
(بازخوانی درس های کلاس هفتم و هشتم)
أَهْلاً وَ سَهْلاً (خوش آمدید)
یَبْتَدِئُ الْعامُ الدِّراسیُّ الْجَدیدُ. یَذْهَبُ الطُّلّابُ وَ الطّالِباتُ إِلَی الْمَدرَسَهِ بِفَرَحٍ؛
(سال آموزشی تازه آغاز می شود. دانش آموزان پسر و دختر شادان به دبیرستان می روند.)
هُمْ یَحْمِلونَ حَقائِبَهُم؛ وَ یَمْشونَ عَلیَ الرَّصیفِ وَ یَعبُرونَ مَمَرَّ الْمُشاهِ لِلْعُبورِ الْآمِنِ؛
(ایشان کیف هایشان را حمل می کنند؛ و در پیادهرو راه میروند و از گذرگاه پیاده عبور میکنند برای عبور و مرور ایمن.)
اَلشَّوارِعُ مَمْلوءَهٌ بِالْبَنینَ وَ الْبَناتِ. (خیابان ها پر از پسران و دختران است.)
یَبْتَدِئُ فَصْلُ الدِّراسَهِ وَ الْقِراءَهِ وَ الْکِتابَهِ وَ فَصلُ الصَّداقَهِ بَینَ التَّلامیذِ.
(فصل تحصیل و خواندن و نوشتن و فصل دوستی میان دانش آموزان آغاز می شود.)
﴿ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ ﴾ (به نام خداوند بخشاینده مهربان)
أَبْدَأُ باِسْمِ اللّه کَلامی / أَذْکُرُ رَبَّی عِندَ قیامی (سخنم را با نام خدا آغاز می کنم./ پروردگارم را هنگام برخاستنم یاد می کنم.)
أَبْدَأُ باِسْمِ اللّهِ درُوسی / أَذْکُرُ ربَّی عندَ جُلوسی (درس هایم را با نام خدا آغاز می کنم. / پروردگارم را هنگام نشستنم یاد می کنم.)
أَقْرَأُ باِسْمِ اللّهِ کتابی / أَسْأَلُ رَبّی حَلَّ صِعابی (کتابم را با نام خدا می خوانم. / از خدا می خواهم دشواری هایم را حل کند.)
مَکْتَبُنا نورٌ وَ حَیاهُ / فیهِ دُعاءٌ، فیهِ صَلاهُ (دبیرستان ما نور و زندگی است / در آن دعا، در آن نماز است.)
فیهِ عُلومٌ، فیهِ کَمالُ / فیهِ کُنوزٌ، فیهِ جَمالُ (در آن دانش، در آن کمال است. / در آن گنج، در آن زیبایی است.)
یَتَخَرَّجُ مِنهُ الْعُلَماءُ / وَ یُدَرِّسُ فیهِ الْحُکَماءُ (دانشمندان از آن دانش آموخته می شوند. / حکیمان در آن درس می دهند.)
ها کُتُبی أَنوارُ سَمائی / مَرْحَمَهٌ، کَنْزٌ، کَدَوائی (هان، کتاب های من نورهای آسمانی و مانند داروی من، رحمت، گنج، است)
أَبْدَأُ باِسْمِ اللّهِ أموری / فَاسْمُ إلِٰهی، زادَ سُروری (با نام خدا کارهایم را آغاز می کنم. / [زیرا] نام خدایم، شادی ام را زیاد می کند. [زیاد کرد])
التمارین
التمرین الأول
با توجّه به تصویر پاسخ دهید.
۱- ماذا عَلَی الشَّجَرَهِ؟ – حَمامتان ۲- هَل هٰذا زَمیلُکَ؟ – نعم؛ هٰذا زَمیلی.
(چه چیزی روی درخت است؟ – دو کبوتر) (آیا این همکلاسی تو است؟ – آری؛ این همکلاسی من است.)
۳- أَینَ مُستَشفیٰ بَغداد؟ – فی شارع فضال. 4- لِمَنْ هٰذَا الْکِتابُ؟ – لأمیرالمؤمنین علی.
(بیمارستان بغداد کجاست؟ – در خیابان فضال.) (این کتاب کیست؟ – کتاب امام علی است.)
۵- فی أَیِّ عِلْمٍ هٰذَا الْعالِمُ مَعروفٌ؟ – فی علم الکیمیاء. 6- کَمْ حافِلهً فِی الْمَوقِفِ؟ – أربَعه حافِلات.
(این دانشمند در چه دانشی معروف است؟ – در دانش شیمی.) (چند اتوبوس در ایستگاه است؟ – چهار اتوبوس.)
۷- هَل هُنا مِنطَقَهُ تَعلیمِ الْمُرورِ؟ – نعم؛ هُنا مِنطَقَهُ تَعلیمِ الْمُرورِ. 8- مَتیٰ تَلْعَبْنَ کُرَهَ الْمِنْضَدَهِ؟ – فی السّاعَه الثامِنه.
(آیا این جا پارک آموزش ترافیک است؟ – آری؛ این جا پارک آموزش ترافیک است.) (کی تنیس روی میز بازی می کنند؟ – ساعت ۸)
۹- یا تِلمیذاتُ، کَیْفَ حالُکُنَّ؟ – نحنُ بخیر. 10- بِمَ یُسافِرُ الْحُجّاجُ إلیٰ مَکَّهَ الْمُکَرَّمَهِ؟ – بالطائره.
(ای دانش آموزان، حالتان چطور است؟ – ما خوبیم.) (حج گزاران با چه به مکه مکرمه می روند؟ – با هواپیما.)
اَلتَّمْرینُ الثّانی
در جای خالی کلمۀ مناسب بنویسید.
۱- واحِد (یک) – اِثْنانِ (دو) – ثلاثه (سه)– أَربَعَه (چهار)– خمسَه (پنج)– سِتَّه (شش)– سَبعه (هفت)
– ثَمانیَه (هشت)– تِسعَه (نه)- عَشَرَه (ده)- أحَدَ عَشَرَ (یازده)- اِثْناعَشَرَ (دوازده)
۲- الْأَوَلَّ (یکم) – الثّانی (دوم)- اَلثّالِث (سوم) – الرّابع (چهارم)- اَلْخامِس (پنجم)
– السّادِس (ششم)- اَلسّابِع (هفتم) – الثّامِن (هشتم)- اَلتّاسِع (نهم)- اَلْعاشِر (دهم)– الحادی عَشَر (یازدهم)- اَلثّانیَ عَشَرَ (دوازدهم)
۳- یَومُ السَّبْت (روز شنبه)- الْأَحَد (یکشنبه)- الأثنَین (دوشنبه)– اَلثُّلاثاء(سه شنبه)- الأَربَعاء (چهارشنبه)– الْخَمیسْ (پنجشنبه)– اَلْجُمُعَه (آدینه)
۴- اَلرَّبیع (بهار)- الصَّیف (تابستان)- اَلْخَریف(پاییز)– الشِّتاء (زمستان)
۵- اَلْفَطور فِی الصَّباحِ (ناشتایی در بامداد است.)- اَلْغَداءُ فِی الظُّهْرِ (ناهار در ظهر است.) – العِشاءَ فِی اللَّیْلِ (شام در شب است.)
اَلتَّمْرینُ الثّالِثُ
به پرسش های زیر پاسخ دهید.
۱- مَنْ أَنتَ؟ – أنا سعید. (تو چه کسی هستی؟ – من سعیدم.)
۲- کَیْفَ حالُکَ؟ – أنا بخیرٍ. (حالت چطور است؟ – من خوبم.)
۳- مِنْ أَینَ أَنتَ؟ – أنا مِن إیران. (تو کجایی هستی؟ – من ایرانی ام.)
۴- فی أَیِّ صَفٍّ أَنتَ؟ – أنا فی الصَّفِّ التاسع. (در چه کلاسی هستی؟ – من در کلاس نهم ام.)
۵- مَتیٰ یَبدَأُ الْعامُ الدِّراسیُّ فی إیران؟ – یبدأُ فی شَهر مهر. یا (فی فصلِ الخَریف.)
(سال تحصیلی در ایران کی آغاز می شود؟ – در ماه مهر آغاز می شود. یا در فصل پاییز)
اَلتَّمْرینُ الرّابِعُ
برای فعل های زیر، ضمیر مناسب انتخاب؛ سپس هر جمله را ترجمه کنید.
۱- (هُم □ نَحنُ ■) نَجَحْنا. (ما کامیاب شدیم.)
۲- (هُم ■ أَنتُما □) یَنْصُرونَ. (ایشان یاری می رسانند.)
۳- (أَنتَ ■ أَنتُما □) لا تَکْذِبُ. (تو دروغ نمی گویی.)
۴- (هُنَّ □ أَنتُم ■) وَصَلْتُم. (شما رسیدید.)
۵- (أَنتُما □ هُنَّ ■) یَقْدِرْنَ. (ایشان می توانند.)
۶- (هیَ ■ أَنتِ □) ما قَرُبَتْ. (او نزدیک نشد.)