به بازآورد واج صدادار یا بی صدا در یک بیت یا عبارت گفته میشود به گونهای که خنیای آن درگوش بر جای بماند.
رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار / دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود (واج آرایی با تکرار صامت /س/ )
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است / باد خنک از جانب خوارزم وزان است (واج آرایی با تکرار صامتهای /خ/ و /ز/ )
واج تکرار شونده میتواند صدادار یا بی صدا باشد. مانند: خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل / بازدارد پیاده را ز سبیل
☼ تکرار واج صدادار کوتاه «-ِ » در مصراع نخست آهنگ شعر را افزوده و آرایه واج آرایی پدید آورده است.
برای آگاهی بیشتر از واج آرایی به این تاربرگ سری بزنید.
خودآزمایی
- در کدام بیت آرایه « واج آرایی » بیشتر به کار برده شده است؟
الف) جهان انجــــمن شد بر آن تخـــــت او شگــــــــــفتی فرومــــــانده از بخـت او
ب) گر چین سر زلف تو مشاطــه گشــــاید عطار به یک جو نخرد نافه ی چین را
پ) رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر دامــن ساقی سیمینســاق بود
ت) گـــر چه ســـر عـربده و جنـگ داشت تنــگ شکر در دهن تنــــگ داشــــــت
- در همه بیتها به جز بیت … آرایه « واج آرایی » به کار رفته است.
الف) خیال خــــال تو با خود به خاک خواهم برد که تا زخــــال تو خاکم شود عبیر آمـیز
ب) شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی
پ) هـم عــــــــــقل دویـــــــده در رکـــــــــــابت هم شـــــرع خـــــــــزیده در پناهــــــت
ت) گــــر چــــین سر زلف تو مشاطه گشــــــاید عطار به یک جو نخـــرد نافۀ چـین را
- در بیت «ساقیا، لطف نمودی قدحت پر می باد / که به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد » کدام آرایههای ادبی یافت می شود؟
۱) کنایه – مجاز- تشبیه 2) تناسب- استعاره- تشبیه (سنجش، ۸۹)
۳) استعاره- کنایه- واجآرایی 4) واجآرایی- تناسب- مجاز
- در کدام بیت « واج آرایی » صدادار دیده میشود؟
الف) نـــرگــــس افســـــونگـــرش آهـــو شــــــده مــــستــــی آهــو، بـــرش آهـــو شـــــده
ب) شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی
پ) خیزید و خــز آرید که هنگـــــــام خزان است باد خنک از جانب خوارزم وزان اسـت
ت) معدن علــــم اســــت دل، چـــــــــرا بنشاندی جور و جفــا را در این مبــارک معـدن؟